كيفيت زندگي و يادگيري انسان به كيفيت انديشيدن او بستگي دارد. اگر انسان بتواند انديشيدن بهتر را به شيوهاي منظم انجام دهد، بدون شك بهتر فكر خواهد كرد. چالش بهسازي تفكرات كودكان هستة مركزي آموزش و پرورش است و در سالهاي اخير در كانون توجه اصلاحات تدريجي برنامههاي درسي قرار داشته است. آموزش نحوة انديشيدن به كودكان، هستة مركزي نهضت جهاني فلسفة كودكان است. كتاب حاضر دربارة نظر و عمل فلسفة كودكان تدوين شده و كارهاي كودكان و مدارس بريتانياي كبير مثالهاي آن را تشكيل داده است. در كتاب براي تسهيل پژوهشهاي فلسفي با گروه كودكان در خانه و مدرسه و ترغيب كودكان به تفكر انتقادي و خلاق به كمك گفت و شنود، روشهايي عرضه گرديده است. البته منظور، آموزش فلسفه به كودكان نيست، بلكه چگونه درگير ساختن آنها به يك نوع بحث خاص مطرح است. تفكر دربارة تفكر؛ فلسفه براي كودكان؛ تدريس جدلي؛ فلسفه در كلاس درس؛ و فلسفه در برنامة درسي از جمله مباحث كتاب است.