كتاب حاضر ابتدا در مورد متون و حذف متون، پرورش مهارتهاي پيشنياز و آماده شدن براي آموزش استفاده از متون به كودكان اتيستيك مباحثي را ارائه ميكند. در ادامه، نحوه استفاده از متون براي كودكاني كه كلمه و عبارت را ميگويند و ارزيابي پيشرفتها و تعامل آنان و اهميت وجود دو ارزياب ميآيد. متون بيشتر و فرصتهاي تعامل بيشتر، متون براي كساني كه به تازگي خواندن ياد گرفتهاند، اندازهگيري و سنجش مكالمات پيچيدهتر، كاربرد متون در تقويت روابط متقابل همسالان، آموزش به جوانان براي ايجاد متون مخصوص به خود و ...، محورهاي اصلي مورد بحث در اين كتاب است.