كودكان و نوجوانان افراد كم سن و سالي هستند كه قادر به ايجاد ارتباط كلامي با اطرافيان خويش هستند و ميتوانند ديگران را به نحوي كلامي يا رفتاري در جريان تحولات رشد خويش قرار دهند. آنان نيازمند شرايط اوليه و بنيادي براي رشد عادي هستند و اگر اين مسير به طور طبيعي طي نشود آسيب ميبيند. اغلب از اين كودكان به عنوان مددجو نام برده ميشود. گروهي از اين كودكان و نوجوانان با اجراي يك شيوۀ آموزشي درست قابليت تغيير رفتار دارند. اين برنامۀ آموزشي عبارت است از برنامۀ كوتاه يا درازمدت آموزشي براي كاهش يا تقويت رفتارهايي در كودكان و نوجوانان آسيبديده. اينگونه برنامههاي آموزشي با برنامههاي آموزشي كلاسيك كه در مدارس و مراكز آموزشي اجرا ميشود، متفاوت است. در اينجا هدف اين است كه به شكل سادهتر كودك و نوجواني را متقاعد كرد تا به تغيير رفتار اجتماعي خويش بپردازد. اين شيوۀ آموزشي توسط نگارنده در كتاب حاضر تشريح شده و مباحث مربوط به آن همچون: هويت اجتماعي كودكان و نوجوانان، شناخت عوامل تقويتكننده رفتارهاي نابهنجار، نگرشهاي گوناگون به مشكلات كودكان و نوجوانان آسيبديده، الگوهاي تقويت رفتارهاي متعادل در آسيبديدگان بزهكار، و مهارتهاي مورد نياز براي آموزش آسيبديدگان مطرح گرديده است.