کمپین کتابخوانی

کمپین کتاب‌خوانی خونه می مونم کتاب می خونم

همان طور که می‌دانید طبق استاندارد جهانی با توجه به جمعیت موجود در کشور عزیزمان ایران، باید حداقل ۳۰ میلیون فرد فعال در کتابخانه‌ها داشته باشیم. اما متأسفانه طبق آماری که به دست آمده است در ایران فقط ۲ میلیون نفر عضو فعال در کتابخانه‌ها داریم که اغلب این افراد، افرادی هستند که پشت کنکوری محسوب می‌شوند و مطالعه آن‌ها محدود به کتب درسی می‌شود. جالب است بدانید طبق تحقیقاتی که انجام شده است سرانه مطالعه در ایران حتی نسبت به کشور ترکیه نیز پایین‌تر است. در این تحقیقات ثابت شده است که در ایران سرانه مطالعه فقط ۲ دقیقه در روز است ولی در کشور ترکیه سرانه مطالعه به طور میانگین برابر ۵۵ دقیقه است.

موفقیت واقعی ماحصل مطالعه، فرهنگ و اقتصاد است و از آنجایی‌که سرانه مطالعه در کشور عزیزمان ایران بسیار پایین است متأسفانه در صورت ادامه یافتن این موضوع، کشور ما با بیماری‌های فرهنگی بسیار جدی مواجه خواهد شد. پس از اهمیت کتابخوانی غافل نشوید.

من و شما هرروز ۹۶ تا ۱۵ دقیقه وقت داریم، اگر از همین امروز تصمیم بگیریم که فقط یکی از این ۱۵ دقیقه‌ها را کتاب بخوانیم حداقل هرسال ۲۰ جلد کتاب می‌خوانیم.

حالا تصور کنید که از ۸۰ میلیون ایرانی فقط ۱۰ میلیون نفر به این کمپین بپیوندند. یعنی دریک سال ۲۰۰ میلیون جلد کتاب باید منتشر شود، بامطالعه این ۲۰۰ میلیون جلد کتاب به خودمان، جامعه، نویسنده‌ها، ناشران، کتاب‌فروشی‌ها، و اقتصاد و فرهنگ کمک خواهیم کرد تا جان دوباره‌ای بگیرند.

اگر دنبال تغییر زندگی  خود و دیگران هستید، این تغییر از شما شروع می‌شود پس  همین‌الان به این کمپین بپیوندید و با اشتراک گذاشتن این پیغام، دوستان خوب خود را دعوت کنید.

فرهنگ کتابخوانی


همه افراد در طول هر روز خود ۹۶ تا ۱۵ دقیقه وقت داریم اگر از همین حالا تصمیم بگیرید که فقط و فقط یکی از همین ۱۵ دقیقه را کتاب‌های مختلف مطالعه کنیم  که در نهایت در هر سال حداقل ۲۳۰ جلد کتاب را خوانده‌ایم. همچنین با این عمل می‌توانیم فرهنگ کتاب‌خوانی را کشورمان رایج کنیم.

حال تصور کنید که از بین ۸۰ میلیون ایرانی فقط ۱۰ میلیون نفر به این کمپین کتابخوانی بپیوندند. با این توصیفات دریک سال باید تقریباً۲۰۰ میلیون جلد کتاب منتشر شود، قطعاً با مطالعه این ۲۰۰ میلیون جلد کتاب منتشر شده  به خودمان، جامعه، نویسنده‌ها، ناشران، کتاب‌فروشی‌ها، اقتصاد و فرهنگ کشورمان کمک خواهیم کرد تا جان دوباره‌ای بگیرند. البته ترویج فرهنگ کتابخوانی برای ما هدف است که این فرهنگ را حتی می‌توان با کتاب‌خوانی آنلاین ترویج داد.

اهمیت کتابخوانی

با توجه به پیشرفت علم ابزار کتابخوانی نیز تغییر کرده است. در دهه‌های اخیر هنگامی که حرف از مطلب درباره کتاب و کتاب‌خوانی می‌شد همه تصور می‌کردند باید یک سری کلمات و جملات را روی کاغذ و کتابی که صحافی شده بود مطالعه کنند. اما امروزه کتاب‌خوانی آنلاین بسیار رواج یافته است و بسیار دیده می‌شود که برخی مطالعات خود را در صفحات اجتماعی انجام می‌دهند که نمی‌توان این مطالعات را جزو مطالعات روزانه فرد قرار نداد.

پس اگر به دنبال تغییر سبک زندگی خود و دیگران هستید، سعی کنید این تغییر را از خودتان شروع کنید. توصیه می‌کنم جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی همین حالا به این کمپین کتابخوانی بپیوندید و با اشتراک گذاشتن این پیغام، دوستان خوب خود را به کمپین دعوت کنید.

    در کشور ایران فقط ۲ میلیون عضو فعال در کتاب خانه‌ها داریم و سرانه مطالعه در کشورمان به طور میانگین ۲ دقیقه در روز است که این میزان حتی از کشور ترکیه نیز کمتر است. زیرا در ترکیه میانگین سرانه مطالعه به ۵۵ دقیقه می‌رسد.


مطالبی که در این مقاله مطالعه خواهید کرد طبق سرفصل‌های زیر به شما ارائه می‌گردد:

    عواملی که مانع کتابخوانی و مطالعه افراد می‌شوند را بشناسید.
    تجربه دنیا با واسطه و بی واسطه چگونه است؟

 
عواملی که مانع کتابخوانی و مطالعه افراد می‌شوند را بشناسید

همان طور که قبل تر بیان کردیم سرانه مطالعه در کشور ما به میانگین ۲ دقیقه در طول روز می‌رسد. حال این میانگین کمتر مربوط به مطالعه عادی و بیشتر مربوط که کتابخوانی کودکان و بزرگ‌سالان است. در این بخش می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که چه عواملی مانع از کتابخوانی افراد می‌شود؟ تا حتی‌الامکان آن‌ها را جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی رفع کنیم.

فواید کتابخوانی

    دلیل اول: افراد حس می‌کنند در خواندن مطلب درباره کتاب و کتابخوانی سرعت بسیار پایینی دارند و هرچه بیشتر مطالعه می‌کنند پیشرفت خوبی نداشته‌اند.

دقت داشته باشید همیشه تند خواندن مزیت به شمار نمی‌آید و گاهی باید کتاب را مانند آب جرعه جرعه نوشید. تند خوانی فقط هنگام مطالعه روزنامه یا خبر مزیت محسوب می‌شود ولی اگر می‌خواهید کتب آموزشی مطالعه کنید یا کتب عرفانی بخوانید باید به آرامی  و با حوصله آن را مطالعه کنید. ضمن آنکه کلاس‌های مخصوص تندخوانی در سراسر جهان برگزار می‌شود.

    تبحر خاصی در آغاز مطالعه کتاب داریم ولی معمولاً آن را نصفه و نیمه رها کرده و به پایان نمی‌رسانیم.

همیشه به این نکته دقت کنید که کمال‌گرایی برای همیشه جذاب نیست. ممکن است کتابی که نصفه و نیمه رها می‌کنید کتابی نباشد که شما را جذب خود کرده باشد و رها کردن کتاب قبل از پایان اصلاً مشکلی ندارد. پس روحیه خود را از دست ندهید. زمانی که در کتاب‌خوانی تبحر پیدا کنید در هنگام معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی می‌توانید حدس بزنید با علاقه شما و روحیات شما سازگار است یا خیر و سپس آن را انتخاب کنید.

    نمی‌توانیم در هنگام مطالعه به شکل جامع و مناسب، تمرکز خود را حفظ کنیم.

توصیه ما به شما این است پیش از شروع مطالعه هر چیزی که باعث می‌شود حواس شما پرت شود را از خود دور نگهدارید. به طور مثال ایمیل‌های خود را پیش ازمطالعه چک کنید و تماس‌های ضروری خود را قبل ازشروع مطالعه انجام دهید. اگر از روش کتابخوانی آنلاین استفاده می‌کنید اعلان‌های برنامه‌های اجتماعی خود را قطع کرده و گوشی را در حالت پرواز قرار دهید.

البته مطالعات ثابت کرده است که هنگام مطالعه آنلاین معمولاً درصد حواس پرتی افراد بسیار بیشتر از زمانی است که فرد مطلبی را از روی کاغذ مطالعه می‌کند.

    کتاب خواندن برایمان یک کار خسته‌کننده و کسل‌کننده است.

شما به راحتی میتوانید کتابخوانی را برای خود فعالیتی جذاب بشمارید. پیش از شروع مطالعه حتماً خوراکی مورد نظر خود را کنار دستتان قرار دهید. هنگام مطالعه کتاب در یک محیط لذت بخش بنشینید. با انجام این کارها لذت کتاب خواندن را برای خود چند برابر کنید.

    متن کتاب بسیار طولانی است و دیگر حوصله خواندن متن طولانی را نداریم.

به خاطر داشته باشید متن‌های کوتاه شاید الهامات را در کمترین زمان به شما برسانند اما اثری که متن طولانی در دارند هرگز متن‌های کوتاه ندارند. استفاده از فیس بوک، اینستاگرام، تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی باعث شده است ما بیشتر تمایل به مطالعه متن‌های کوتاه داشته باشید و متن‌های بلند حوصله ما را سر ببرد اما سعی کنید از فضای مینی‌مان دوری گزینید.

    بسیار پیش می‌آید کتاب‌هایی را بخوانیم که به «توصیه» یا «تحمیل» دیگران تعیین شده است و برای ما لذت بخش نیست.

بسیار طبیعی است که اگر کتابی از نظر شما بسیار جذاب باشد برای بنده کاملاً فاقد جذابیت باشد. زیرا انسان‌ها در سلیقه با یکدیگر بسیار متفاوت هستند. تفاوت سلیقه نیز در نوع محتوای کتاب نیز تأثیر خود را همیشه می‌گذارد.

کتابخوانی کودکان

    کتاب خواندن تنهایی ( بدون مشارکت افراد دیگر) یک کار کاملاً حوصله بر است و از توان ما خارج است.

اصلاً اشکالی ندارد اگر با دوستان خود شروع به خواندن یک کتابی کرده و در آخر هرکس بخشی از کتاب که مخصوص او بوده است را به صورت خلاصه برای دوستانش به اشتراک بگذارند. پس می‌توانید دوستانتان را نیز در کتاب‌خوانی خود شریک کنید.

    هنگامی که تصمیم می‌گیریم کتاب خواندن را شروع کنیم، نام کتاب مناسبی در ذهنمان نیست.

شما می‌توانید یک دفترچه یادداشت برای خود داشته باشید که نام برترین کتاب‌هایی که به شما معرفی‌شده است را ثبت کنید و هنگامی که به کتاب فروشی می‌روید یا هنگامی که تصمیم به خواندن یک کتاب می‌کنید ترجیحاً از کتاب‌هایی باشد که در لیست خود یادداشت کرده بودید. یا هنگام معرفی کتاب برای شروع کتابخوانی به دوستانتان آن لیست را ارائه دهید.

    هنگامی که می‌خواهید مطالعه را شروع کنید در یک مکانی بنشینید که برایتان بسیار لذت‌بخش است و خوراکی‌های موردعلاقه خود را در دسترس بگذارید. هر چیزی که باعث می‌شود حواس شما از کتاب خواندن پرت شود را از خود دور کنید.


تجربه دنیا باواسطه و بی‌واسطه چگونه است؟

همان طور که میدانید بخشی از تجربیات زندگی افراد مربوط به آن بخشی است که باید بی واسطه و به وسیله تجربه شخصی خودشان بدست بیاید. به طور مثال می‌توان در میان مردم شهر قدم زد، می‌توان در بخش اکسپلورر اینستاگرام چرخید و بحث‌هایی که می‌شود را دید و مشارکت کرد یا می‌توان در مترو ایستاد و با شنیدن تجربیات دیگران دنیا را بی واسطه ملاحظه کرد. اما زندگی فقط به همین ختم نمی‌شود. یک سمت دیگر از زندگی برمی‌گردد به آن بخشی که باید با واسطه آن را دریافت مثلاً شما می‌توانید برای دریافتن تجربیات قدیمی بنشینید و فیلم‌های  مستند دیوید اتنبرو را مشاهده کنید با این کار در واقع شما می‌خواهید دیوید اتنبرو دنیا را از دیدگاه خودش به شما نشان دهد. یعنی تجربه‌ای می‌خواهید کسب کنید که با واسطه به دست می‌آید.

مطلب درباره کتاب و کتاب‌خوانی

به طور مثال هنگامی که  کتاب عصر اکتشاف (Age of discovery)  به نویسندگی  گولدین و کوتاما را بخوانید، در واقع می‌خواهید دوران اکتشافات جدید را از دیدگاه و نگاه چشمان این دو نویسنده بزرگ  ببینید. در غیر این صورت، هر فردی با چشمان خود نیز، دیده است که چندین قرن اخیر، دوره و عصر اکتشافات بزرگ بوده است.

پس هنگامی که شما کتابی از یک نویسنده یا فیلمی از یک کارگردان یا مستندی از یک تهیه کننده را می‌بینید می‌خواهید دنیا را دیدگاه و نقطه نظر آن را مشاهده کنید. هنگامی که یک کتاب را مطالعه می‌کنیم خودمان را به مغز پربار نویسنده کتاب مجهز کرده و از دریچه ذهن او به دنیا می‌نگریم.

از بین تحقیقات انجام شده ثابت شده است که تجربه‌ای که با واسطه انجام می‌شود بسیار مفیدتر و بهتر از تجربیات بی‌واسطه برای انسان است. دقیقاً می‌توان تجربه بی واسطه و با واسطه را به چشم مسلح و غیر مسلح تشبیه کرد. همه ما میدانیم که چشم مسلح می‌تواند چیزهایی را ببیند که با چشم غیر مسلح هرگز نمی‌توان آن‌ها را دید. تجربه بی واسطه همانند چشم غیر مسلح است و تجربه با واسطه همانند چشم مسلح است.

کتابخوانی آنلاین

برخی از افراد هستند که خود را بسیار دانا می‌دانند و فرض می‌کنند کسی نیست که نگاهی بسیار با کمالات و بالاتر از آن‌ها داشته باشد. درواقع آن‌ها نگاه بی واسطه خود را ارجح از هر نگاه با واسطه ای می‌دانند که از نظر ما همچنین قضاوتی می‌تواند از روی جهل و نادانی افراد باشد یا می‌تواند نتیجه این باشد که آن‌ها هنوز فرهنگ کتابخوانی، اهمیت کتابخوانی و فواید کتابخوانی را درک و تجربه نکرده‌اند.

    تجربیات انسان در دنیا به دو نوع بی واسطه و با واسطه تقسیم میشود: هنگامی که میخواهید خودتان تجربه کنید دوران بی واسطه شمارده میشود و هنگامی که میخواهید از دیدگاه و نظر دیگران آن را ببینید با واسطه محسوب میشود.

 همان طور که در مقاله بالا بیان کردیم متأسفانه مردم موانعی برای مطالعه نکردن خود تراشیده‌اند که به راحتی می‌توان آن‌ها از بین برد.
عواملی که مانع کتابخوانی هستند عبارت است از:

    نداشتن تمرکز کافی برای مطالعه
    نداشتن زمان کافی جهت کتابخوانی
    نداشتن حوصله جهت خواندن متون بلند
    نداشتن انگیزه کافی برای به پایان رساندن کتاب‌ها
    نداشتن حوصله برای خواندن کتاب‌ها به تنهایی
    نداشتن لیستی از کتاب‌های مطرح و مفید
    و ….

ما برای همه این موانع راه حل‌هایی بسیار تأثیرگذار و کارا یافته ایم کافی است به ما اعتماد کنید و در کمپین کتابخوانی شرکت کنید.
برخی از راه حل‌هایی که می‌توانید توسط آن‌ها موانع کتابخوانی را رفع کنید عبارت است از:

    پیش از مطالعه خوراکی موردعلاقه خود را کنار دستتان قرار دهید.
    از کتابخوانی آنلاین جهت حفظ تمرکز بپرهیزید.
    وسایلی که باعث می‌شود حواستان پرت شود را از خود دور نگهدارید.
    کتاب‌ها را مشارکت دوستانتان مطالعه کنید.
    همیشه لیستی از بهترین کتاب‌هایی که می‌خواهید تهیه کنید را به همراه خود داشته باشید.
    از خواندن مطالب در شبکه‌های اجتماعی بپرهیزید.
    در طول روز شما ۹۶ تا ۱۵ دقیقه دارید که می‌توانید یکی را به کتابخوانی اختصاص دهید.

با خواندن کتاب و عادت به کتابخوانی شما در واقع می‌خواهید دنیا را از دیدگاه و چشمان نویسنده مورد علاقه خود ببینید که راه بسیار خوبی برای کسب تجربیات با واسطه است. تجربیات با واسطه مانند چشم مسلح عمل می‌کند که چیزهایی را می‌بیند که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شود.

#خونه_میمونم_کتاب_میخونم