نقاط تجاري از جمله مواردي هستند كه با هدف عرضة خدمات به صادركنندگان كشور ايجاد شدهاند و تجربيات كشورهاي مختلف نشان ميدهد كه اين نقاط ميتوانند خدمات ارزندهاي به بازرگانان و در نتيجه توسعة صادرات كشور ارائه كنند. اين نقاط در صورتي كه به خوبي تعريف، طراحي و پيادهسازي شوند، ميتوانند زمينهساز افزايش قابل توجهي در صادرات و بازرگاني خارجي كشور باشند. در كتاب حاضر تلاش شده است با شناسايي فعاليتهاي انجام شده در كشورهاي ديگر، در زمينة نقطة تجاري مجازي و فعاليتهاي انجام شدة داخلي در توسعة نقطة تجاري و نيازهاي صادركنندگان كشور، نيازهاي فني نقطة تجاري مجازي ايران برآورد شود.