در كتاب، انواع هوشها و روشهاي پرورش خلاقيت هريك، به منظور يادگيري موثر دانشآموزان معرفي شده است. اين هوشها عبارتاند از: هوش لفظي ـ زباني، هوش منطقي ـ رياضي، هوش تجسمي ـ فضايي، هوش بدن ـ حركتي، هوش برونفردي، هوش درونفردي، هوش وزني ـ موسيقيايي، و هوش زيست ـ محيطي. در آغاز كتاب، اين مطلب ذكر گرديده كه "گاردتر" در نظريهي هوشهاي چندگانه سعي كرده است تا حوزهي تواناييهاي خلاق و استعدادهاي دانشآموزان را به آن سوي مرزهاي هوشي و ذهني معمول بكشاند. تئوري گاردنر شيوهاي را از يادگيري و ياددهي خلاق و اثربخش ايجاد ميكند كه ميتوان به وسيلهي آن نه تنها روشهاي تدريس دانشآموزان، بلكه شيوهي ارزشيابي خود را ـ با قرار دادن آنها در يك طرح درس خلاق و بهرهبرداري آموزشي از هشت مقولهي هوشي و ذهني متفاوت ـ بازنمايي خلاق كرد.