نگارنده در اين كتاب از جهاني شدن و تاثيرات آن بر رشد تجارت الكترونيك و فنآوري اطلاعات سخن ميراند. به تصريح وي: "جهاني شدن در مفهوم عام آن عبارت است از درهم ادغام شدن بازارهاي جهان در زمينههاي تجارت و سرمايهگذاري مستقيم و جابهجايي سرمايهي نيروي كار و فرهنگ در چارچوب سرمايهداري و آزادي بازار كه منجر به شكافته شدن مرزهاي اصلي و كاسته شدن از حاكميت دولت خواهد شد." وي كاهش هزينههاي حمل و نقل و رشد حيرتانگيز فنآوري اطلاعات و تجارت الكترونيك و رشد رقابت را از تبعات جهاني شدن برميشمارد و در ادامه مباحثي از اين دست را بازگو ميكند: علل جهاني شدن، ابزارهاي جهاني شدن، روندهاي جهاني شدن و ابعاد آن، ديدگاه موافقان و مخالفان جهاني شدن، حوزههاي تاثيرگذار بر جهاني شدن، عوامل موثر بر جهاني شدن اقتصاد، ضرورت تشكيل و معرفي سازمان تجارت جهاني، تجارت سنتي و تجارت الكترونيك، مولفههاي تجارت الكترونيك، نقش تجارت الكترونيك در اقتصاد، بانكداري الكترونيكي و فنآوري اطلاعات و اشتغال.